Nagyjából egy hónap van hátra az idei érettségi vizsgák megkezdéséig, a végzős diákok azonban még a mai napig nem tudják, milyen körülmények között és milyen feltételekkel zajlik majd a vizsga. A Párbeszéd ezért felszólítja a kormányt, hogy minél hamarabb alakítsa ki az érettségi vizsgák különböző lehetséges forgatókönyveit, amelyeket a járványhelyzet tekintetében tud alkalmazni, és vegye figyelembe, hogy az idei érettségi felkészülés semmilyen tekintetben nem zajlott hagyományos módon, ezért az érettségik hagyományos megtartása hatalmas igazságtalanságokat hordoz magában.
Ezen a héten a kormány végre észbe kapott, és elkezdte a pedagógusok, valamint a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítők koronavírus elleni oltását, viszont ez még mindig nem elegendő ahhoz, hogy a kormány által rendeletben meghatározott április 19-ei napon az iskolák újra biztonságosan kinyithassanak. A kormányzat saját tájékoztatása alapján is szükség van ugyanis a második dózis beadásától számítva 14–21 napra, hogy a koronavírus elleni védelem teljes mértékben kialakuljon, ez viszont nem jön ki a mostani oltásszervezést figyelembe véve, még akkor sem, ha eltekintünk a kormányzati oltásszervezést folyamatosan jellemző káosztól. Emellett nincs szó a diákok beoltásáról, pedig szakértők figyelmeztetése szerint a koronavírus új típusú variánsai a fiatalokat is nagyobb mértékben veszélyeztetik, így egy túl korai iskola-újranyitás az ő egészségüket is komolyan veszélyezteti. Továbbá a kormány még mindig nem tisztázta megnyugtatóan, hogy a végzős diákok milyen formában és milyen feltételekkel tehetik le az érettségi vizsgáikat – egy hónappal azok megkezdése előtt.
Ezért a Párbeszéd határozati javaslatot nyújtott be, amelyben követeljük, hogy halassza el az iskolák újranyitásának április 19-ei dátumát, sorolja előrébb az oltási tervben az idén érettségiző diákokat, valamint dolgozzon ki részletes és nyilvános forgatókönyveket az érettségi megtartására vonatkozóan, illetve az érettségi feltételeinek meghatározása során vegye figyelembe, hogy az elmúlt egy évben pár hónap kivételével folyamatosan digitális oktatás zajlott, amelyre a közoktatás nem volt felkészülve. Emellett követeljük, hogy a kormányzat megfelelő eszközökkel és módszertani kurzusokkal támogassa a közoktatás digitális és hibrid oktatási módszereit, hogy az a jövőben hatékonyan tudjon reagálni a különböző változásokra, és minden helyzetben be tudja tölteni társadalmi szerepét.
Tordai Bence,
a Párbeszéd frakcióvezető-helyettese
(Fotó: piaxabay.com)