Wellnessező baromfik? – A fogyasztóvédelmi és a reklámtörvény módosítását kezdeményezi a Párbeszéd – ZÖLDEK

2024.10.02.

A továbbiakban ne lehessen etikátlan reklámokat megjelentetni, és a fogyasztókat szigorúan a tényekre szorítkozva, korrekten lehessen tájékoztatni az emberi fogyasztásra szánt élő állat vagy húskészítményekről. Ennek kapcsán nyújtott be két törvénymódosító javaslatot Szabó Rebeka, a Párbeszéd – ZÖLDEK országgyűlési képviselője szerdán.

Néhány hónappal ezelőtt komoly felháborodást keltett állatvédők – nem csak szervezetek – körében egy nagy baromfitenyésztő cég reklámja, amelyben azt sugallják: az emberi fogyasztásra tenyésztett csirkéik élete csupa móka és kacagás.

Tény, hogy az emberi fogyasztásra szánt állatokat különböző módokon lehet tartani, és helyes, hogy ezt a tartási módot jelzik a fogyasztók felé. Ám ennek a fajta túlzásnak az az értelme, hogy úgy ösztönözze a hús (túl)fogyasztását, hogy minél jobban megpróbálja elválasztani a hús előállításának folyamatát annak fogyasztásától. Vagyis ez a reklám kifejezetten hamis képet sugall a fogyasztóknak.

Ma, a klíma- és ökológiai válság korában nagyon fontos tudatosítani magunkban, hogy legalább is itt, a fejlett világban mindenképpen csökkentenünk kell a húsfogyasztást, mert a nagyipari hús előállítása rendkívül környezetszennyező ágazat, óriási a környezeti terhelése, és az állatjóléti hatásai is negatívak, sokszor már a tartásuk során is szenvedést okoznak az állatoknak.

Természetesen van kisléptékű állattartás, létezik regeneratív mezőgazdaság, és ebben a kontextusban helye lehet az állattartásnak. Ugyanakkor fontos, hogy a húsfogyasztást ne lehessen ilyen túlzó, etikátlan reklámokkal előtérbe helyezni, különösen akkor, ha egyébként egy olyan cégről van szó, ahol naponta 16 ezer(!) baromfit vágnak le.

Ezért ma két olyan törvénymódosító javaslatot nyújtott be Szabó Rebeka, amelyek az etikus reklámozást segítik elő. Az egyik a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény módosítása, amelyben kiemeli, hogy tilos az állatjóléti állításokkal kapcsolatos túlzás ezekben a reklámokban. A másik a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló törvény, amelyben külön passzusban javasolja, hogy tilos legyen az emberi fogyasztásra szánt élő állat vagy húskészítmény etikátlan kereskedelmi reklámja.

A Párbeszéd – ZÖLDEK reméli, a módosítások elősegítik, hogy a továbbiakban ne lehessen etikátlan reklámokat megjelentetni, és a fogyasztókat szigorúan a tényekre szorítkozva, korrekten lehessen tájékoztatni.

Szabó Rebeka mai sajtótájékoztatóját ezen a linken lehet visszanézni.

A két törvénymódosító javaslat itt található:
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény etikus reklámozás érdekében történő módosításáról
A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló törvény módosításáról

Kövess minket: