Dr. Jávor Benedek: Hat tény, amely hiányzik a Budapest Főváros Brüsszeli Képviseletének tevékenységét bemutató állampárti propagandaanyagból

2024.02.27.

Dr. Jávor Benedek, a Párbeszéd – ZÖLDEK európai parlamenti listavezetője a Magyar Nemzet cikkére reagált Facebook-posztjában.

Az EP-listavezető Facebook-bejegyzése alább olvasható.

Az a megtiszteltetés ért, hogy a „Tűzfalcsoport” nevű állami propagandaegység nyomán a „Magyar Nemzet” nevű állami propagandatermék megemlékezett Budapest Főváros Brüsszeli Képviseletének tevékenységéről. Nagy öröm számunkra, hogy ilyen érdeklődés övezi munkánkat az állampárt részéről, ez mindenképp annak a jele, hogy jól végezzük feladatunkat, azaz Budapest érdekeinek brüsszeli érvényesítését, és ez a Fidesz részéről sokaknak csípi a szemét. Egy százmilliárddal kitömött közmédiával és egy komplett KESMA-csoporttal rendelkező állampárt részéről mindazonáltal egy hajszállal alaposabb, és kevésbé földszintes lejárató anyagokat várnánk, a pénz ugye nem lehet akadály, úgyhogy itt vagy a kompromat készítőinek képességeivel van gond, vagy azzal, amilyen színvonalúnak tekintik a saját olvasóikat. Én mindenképpen többre becsülöm az állami propagandatermékek fogyasztóit is annál, aminek a saját sajtótermékeik tartják őket, úgyhogy szívesen segítem a helyzet megértését tényekkel, amelyekből oly fájóan kevés jutott a „Tűzfalcsoport” és a „Magyar Nemzet” anyagaiba.

1. Budapest Főváros Brüsszeli Képviselete 2003 óta működik folyamatosan, így Tarlós István 2010-2019 közötti főpolgármestersége idején is, azaz a Képviseletet „Karácsonyék brüsszeli kalandjának” titulálni finoman szólva is kreatív valóságértelmezés. Az iroda létszáma 2003 óta 2-3 fő, jelenleg 3. Tarlós István első főpolgármesteri ciklusában épp 3 fő volt, az iroda vezetője pedig Bencsik Dávid, Bencsik András, a szocializmusban a Népszabadság pártélet rovatának főmunkatársa, a Demokrata főszerkesztőjének a fia, Tarlós István korábbi kampánymenedzsere volt. Képviseletvezető tevékenysége leginkább szibériai vodkázások Facebookon való közvetítéséről vált ismertté.

A Képviselet tehát több mint 20 éves, és fennállása óta nagyjából a mostani mérete volt jellemző. Ezt lehet feleslegesnek tartani, de akkor Tarlós Istvánnal is tessék erről beszélgetni.

2. Budapest képviselete amúgy meglehetősen szerény, a propagandatermékek által említett irodaházban bérelt néhány szobával szemben Prága vagy Bécs például komplett épületeket tulajdonol Brüsszel elegáns részén, ezen városok képviselete létszámukban is két-háromszorosan haladja meg Budapestét.

3. A Képviselet jóváhagyott éves költsége 2024-re mintegy 88 millió forint, ami alig több, mint a 2019-es, Tarlós-féle éves költségvetés inflációval korrigált összege, reálértéken a Képviselet működése tehát épp csak hogy meghaladja ezt az időszakot, miközben a képviseleti iroda tevékenységének intenzitása sokkal nagyobb lett, amit mi sem bizonyít jobban, mint a kormánypropaganda érdeklődése iránta. És ha már számokkal dobálózunk, mint teszi azt a „Tűzfalcsoport”, annál érdemes lenne saját magunkkal és olvasóinkkal szemben igényesebbnek lenni, hogy hasból bemondott számokat elkezdünk kritizálni. Az irodabérlet költsége a cikkben a piaci árak alapján becsült összegnek még a rezsivel együtt is kevesebb, mint a fele (ez is alátámasztja, mennyire költségtakarékosan működünk), a takarítást takarékossági okból magunk végezzük. Mindez nem mondható el a Fidesz pártalapítványának 2 milliárd forintért vásárolt irodájáról, vagy a közpénzzel kitömött Matthias Corvinus Collegium (MCC) brüsszeli irodájáról.

4. Ahogy a minket célba vevő cikk is hivatkozik rá, Képviseletünk közreműködésével már rögtön első működési évünkben mintegy 420 millió forint uniós forrás megszerzéséhez járultunk hozzá, azaz költségeink ötszörösét hoztuk be konkrét pályázati pénzek formájában, és ez a tevékenység azóta is sikeresen folyik. Épp a napokban hoztuk nyilvánosságra, hogy legfrissebb sikerként az EU LIFE+ pályázatán közel 1,5 milliárd forintot nyert el a Főváros természetközeli rehabilitációra, a pályázat előkészítésében a Képviselet jelentős szerepet játszott. Tavaly egy 2 milliárd forintos szociális lakhatási célú EUI pályázat elnyerésével büszkélkedhettünk, amiben szintén közreműködtünk. Maradjunk annyiban, hogy a közvetlen uniós pályázati támogatások révén is folyamatosan az éves költségvetése sokszorosának, esetenként 10-20-szorosának elnyeréséhez járul hozzá irodánk.

5. Legfontosabb tevékenységünk mégsem ez, hanem a magyar kormány által kezelt uniós támogatásokról szóló tárgyalások során a Főváros érdekeinek a képviselete. A magyar kormány, egészen példátlan módon az EU-ban, az eredeti tervek szerint nulla forint uniós támogatást tervezett biztosítani a az operatív programok és a helyreállítási terv keretében az ország fővárosának az összességében 10 ezer milliárd forintot meghaladó összegű uniós támogatásokból. Annak a kevés projektnek a megvalósítását, amelyre Budapest földrajzi területén mégis pénzt szánt, a Vitézy Dávid fémjelezte Budapesti Fejlesztési Központra bízta volna, teljes mértékben kihagyva a Fővárosi Önkormányzatot. Több éves lobbitevékenység eredményeképpen sikerült elérnünk, hogy jelen állás szerint ezekben a finanszírozási keretekben, a kormány eredeti szándékaival szemben, az Európai Bizottság nyomására mintegy 300 milliárd forint fejlesztési forrás áll a Főváros rendelkezésére. Ez a pénz, amely mintegy 3400 évi működési költségünkkel egyenlő, a Képviselet nélkül nem állna Budapest és a budapestiek rendelkezésére. Ebből a pénzből az elkövetkező években új villamosok, trolibuszok érkeznek a fővárosba, villamos- és trolihálózati fejlesztések valósulnak meg, zöldfelületi, árvízvédelmi, energetikai és szennyvízkezelési beruházások történnek majd. Ezeknek minden budapesti örül, leszámítva a „Tűzfalcsoport” és a „Magyar Nemzet” munkatársait, akik szívesen megfosztanák ettől a budapestieket.

6. A megalkuvást nem ismerő oknyomozás kideríti, hogy Budapest Főváros Brüsszeli Képviselete nem szerepel az uniós lobbiregiszterben. Különös módon pár sorral odébb maga a „Tűzfalcsoport” is megállapítja, hogy a vonatkozó szabályozás szerint a régiós vagy városi képviseleteknek 2021 óta nem szükséges bejegyeztetniük magukat, ezért 2022-re valóban nem újítottuk meg a 2018 óta érvényes regisztrációnkat (azóta a városi és regionális képviseletek akkreditációját Brüsszel Fővárosi Régió kormánya végzi, és itt van is érvényes regisztrációnk). Ennek nyomán nem csak Budapest, hanem az összes többi európai főváros vagy régió képviseletét sem fogják megtalálni az átláthatósági nyilvántartásban. Ezért az uniós intézményeknek nem kell az ezen képviseletekkel folytatott találkozókat nyilvánosságra hozniuk. Az tehát, hogy a „Tűzfalcsoport” egyetlen magas szintű találkozót sem talált a nyilvántartásokban Budapest képviseletével az uniós intézmények részéről csupán egyetlen dolgot támaszt alá: azt, hogy az intézmények a jogszabályoknak megfelelően működnek. Sakk-matt, botrányos leleplezés! Ahogy az is, hogy az átláthatósági nyilvántartásban nem szerepel parlamenti akkreditáció a Képviselethez. Volt EP-képviselőként belépőkártyával rendelkezem az Európai Parlamentbe, így külön akkreditációra nincs szükségem, ha be akarok jutni, puff, ez is lelepleződött.

A viccet félretéve, nagyon örülünk, hogy a kormány propagandasajtója rajta tartja a szemét a működésünkön, mert szemben a Fidesszel, ezt a fajta ellenőrzést és nyilvánosságot is fontosnak tartjuk a demokratikus intézmények elszámoltathatóságának jegyében. Annak jobban örülnénk, ha ezek a cikkek nem önmagukat cáfoló hazugságok halmazai lennének, de mindenki azt nyújtja, amire képes. Budapest Főváros Brüsszeli Képviselete büszke az elmúlt években elvégzett munkára, aminek nem csupán brüsszeli kulturális események, a nemzetközi kapcsolatok épülése, Budapest meghatározó szereplővé tétele az európai és nemzetközi színtéren az eredménye, hanem új villamosok és trolik, a villamos- és trolihálózat bővülése, ökológiai helyreállításon áteső területek a Tétényi-fennsíkon vagy az óbudai Mocsárosdűlőn, nettó zéró karbonkibocsátású szociális lakhatási projektek, korszerűsödő szennyvíztisztítók, a Római-parti árvízvédelem biztosítása, új zöldfelületek, helyi élelmiszerek bevonása a közétkeztetésbe, a levegőminőséget javító projektek vagy épületfelújítási és megújuló energiás beruházások sokasága az elkövetkező években. Mindezt évente annyi pénzből értük el, amennyit a Megafon csoport három hét alatt elhirdetett a Facebookon Novák Katalin kegyelmi botrányának kitörését követően. Egy szó mint száz: Budapestnek kevés jobban megtérülő befektetése van, mint a brüsszeli képviselet működtetése.

Kövess minket: