Két hét alatt két újabb kínai akkumulátorgyár érkezését jelentették be: Debrecenbe, a CATL mellé a többek között a BMV-t kiszolgáló EVE Power települ, és jön a Volkswagennek dolgozó Sunwoda is. Az akkumulátorgyártáshoz az alábbi alapfeltételekre van szükség: sok és olcsó energia, rengeteg víz, olcsó munkaerő és alapanyagok.
Az akkumulátorgyárakban zajló összeszerelésnek nagyon alacsony a hozzáadottérték-tartalma – alig 20% a különbség a gyárba bejövő alkatrészek és a gyárkapun kikerülő termék ára között. Ebből a többletből kell az összes költséget és közterhet fedezni, így egy akkugyár csak akkor tud olcsón működni, ha az energiát, a vizet, a munkaerőt és az alapanyagot is olcsón veszi.
Magyarország a vízellátás szempontjából a legveszélyeztetettebb országok egyike az EU-ban. A talajvízszint csökken, tavak száradnak ki, a folyók vízszintje nyáron tragikus mértékben leapad, egyre több a vízkorlátozás, miközben egyedül a CATL-gyár nagyságrendileg annyi vizet fog elfogyasztani, mint az ország második legnagyobb városának, Debrecennek a teljes lakossága. Magyarországon energiahiány van – többek között azért, mert Európában a legdrágább áron kapjuk az orosz gázt –, miközben egyedül a Debrecenben épülő akkugyárak annyi energiát fognak elfogyasztani, amennyinek a megtermeléséhez két paksi atomerőművi blokk lesz. A kormány titkolja, hogy milyen áron, és milyen forrásokból kapnak majd vizet és energiát a gyárak. Mi, a Párbeszéd – ZÖLDEK adatigénylésekkel próbáljuk kideríteni, hogy pontosan mennyibe fog kerülni az akkumulátorgyárak bődületes víz- és energiaigénye magyar embereknek.
A gyárakhoz olcsó munkaerő is kell: a munkaerőhiány miatt a kormány félmillió vendégmunkás behozatalával számol, így még csak az sem mondható el, hogy a magyar munkavállalók helyzetét előrelendítő beruházásról van szó. Ahogy a munkások, úgy az alapanyag is teljes egészében külföldről jön, azonban az anyagok olcsó beszerzésének ára gyermekmunka és rabszolgamunka, tömeges egészségkárosodás és drasztikus környezetszennyezés a kitermelési területeken.
Nem az a kérdés, hogy az elektromos autózás hasznos-e a környezetnek, hanem az, hogy Magyarországnak hasznos-e, ha az e-mobilitás legkörnyezetszennyezőbb, legnagyobb karbonlábnyomú részműveletét hazánkba telepítjük. A Párbeszéd – ZÖLDEK szerint biztosan nem. Az akkugyárak tartósítják a magyar gazdaság egyoldalú kiszolgáltatottságát az autógyártásnak és a német autóiparnak, konzerválják az összeszerelő státuszunkat, növelik a környezet és a lakosság terhelését. A Párbeszéd – ZÖLDEK felszólítja a kormányt, hogy fejezze be a Magyarország kiszolgáltatását a német és kínai tőkének, fejezze be az Alföld elsivatagosítását, fejezze be a szándékos környezetpusztítást, és szolgálja végre a magyarok érdekeit!